"In 1688 se nastea, la Stockolm, Emanuel Swedenborg, cel care avea sa-i inspire profund pe William Blake, Fiodor Dostoievski si pe Carl Gustav Jung. Intre 1729 si 1734 a publicat trei volume din Opere de filosofie si mineralogie.
Pe cand se afla in Olanda a trait cateva experiente spirituale extraordinar de profunde, urmate apoi de revelatii mistice si transcedentale in perioada cand lucra in Anglia. In 1798 ii apare o lucrare fundamentala pentru esoterism: Arcana Coelestia. Va fi judecat pentru erezie, la Gothenburg, fiind acuzat pentru lucrarea Adevarata Religie Crestina, in care dezvolta o teologie total diferita de cea canonica. Dupa moartea sa, discipolii au infiintat in 1787 Biserica Noului Ierusalim si ritul operativ Swedenborg.
Opera sa este incununata prin De Coelo et eius Mirabilibus et de Inferno (Raiul si Iadul) in care isi etaleaza viziunile despre lumea spirituala. In esenta, descopera ca lumea celesta este la fel de reala ca si cea laica. Iata un pasaj din carte, revelator pentru a-i contura tema centrala: “Ingerii sunt uimiti cand aud ca exista practic oameni care pun totul pe seama naturii si nimic pe seama Fiintei Divine, oameni care cred ca trupurile lor, unde se contopesc atatea minuni ceresti, sunt modelata doar de natura-care cred ca ratiunea are ca sursa tot natura. Dar, de si-ar inalta putin mintiile, ar putea vedea ca asemenea lucruri ne sunt date de Fiinta Divina, si nu de natura; ca natura a fost creata doar pentru a invesmanta ceea ce este spiritual, si pentru a-l prezenta, drept echivalentul ei, pe cea mai de jos treapta a ordinii. Ingerii ii compara pe acesti oameni cu bufnitele, care vad in intuneric, dar nu vad in lumina.”
Experientele transcedentale si trairile interioare ale lui Swedenborg contrazic mitul ca Paradisul este o peninsula de nori, amorfa si decorata kitch in care niste ingerasi rubensieni dau fara de sens din aripioare gudurandu-se la picioarele tronului Celui Prea Inalt. Dimpotriva, viziunea raiului contureaza un taram, o lume organizata si ierarhizata pe diferite niveluri, regiuni si comunitati.
Cu un spirit stiintific si o putere de sinteza, uimitoare, Swedenborg cartografiaza viata cereasca dupa cum urmeaza:
*Raiul este compus din doua dimensiuni: Imparatia Cereasca si cea Spirituala. Ingerii din dimensiunea celesta, au o constiinta superioara, direct conectata la LOGOS. Cei din imparatia spirituala sunt animati in primul rand de dragostea fata de aproape, iubirea lui Dumnezeu este un proces al gandirii si al memoriei.
*Sunt, de fapt trei ceruri: cel launtric, cel intermediar si cerul exterior. Aceasta este, de fapt si matricea mentala si spirituala a omului. Suntem asadar, o experesiea a configuratiei raiului. Dincolo de Porti, suntem asteptati de ingerii din cerul exterior, sau cel intermediar, in functie de raportatrile noastre, din timpul vietii la Bine, Adevar si Frumos. Cei care ajung in cerul interior s-au mantuit, au fuzionat cu prima lumina, au cunoscut Calea, Adevarul si Viata.
*Raiul fiinteaza in unitate imbinand toate elementele si totodata reflecatanadu-se in fiecare element. “Dumnezeu se reveleaza Siesi oglindindu-se in cioburile creatiei“. Fiecare comunitate este expresia raiului intr-o forma mai restransa. Aici se aplica principiul divin: “cu totii Unu suntem“.
*Lumina raiului are intensitatea fiecarei comunitati.Spre centrul raiului, ea devine din ce in ce mai pura, inspre cercurile exterioare, lumina devine laptoasa, totul pare mai incetosat, insa se afla scaldat in lumina divina, mult mai pregnant decat pe pamant.
*Exista vami intre ceruri. Si aici este nevoie de evolutie, de extindere a constiintei ca sa poti trece de la un cer la altul. Daca incerci sa arzi etapele te vei confrunta cu suferinta.
*Fiind un taram al iubirii neconditionate si pure, raiul nu admite decat adevarul. Spiritele nu pot avea secrete. “In rai nu-ti poti ascunde afectiunile“. Aici definitoriu este verbul a fiinta. Cele precum a aveasau nu au nici o importanta.
*Raiul este structurat ca o comunitate, ca o tara cu zone urbane si rurale de aici si fraza lui Iisus “In casa Tatalui Meu sunt multe locasuri” (Ioan 14:2)"
*Raiul este compus din doua dimensiuni: Imparatia Cereasca si cea Spirituala. Ingerii din dimensiunea celesta, au o constiinta superioara, direct conectata la LOGOS. Cei din imparatia spirituala sunt animati in primul rand de dragostea fata de aproape, iubirea lui Dumnezeu este un proces al gandirii si al memoriei.
*Sunt, de fapt trei ceruri: cel launtric, cel intermediar si cerul exterior. Aceasta este, de fapt si matricea mentala si spirituala a omului. Suntem asadar, o experesiea a configuratiei raiului. Dincolo de Porti, suntem asteptati de ingerii din cerul exterior, sau cel intermediar, in functie de raportatrile noastre, din timpul vietii la Bine, Adevar si Frumos. Cei care ajung in cerul interior s-au mantuit, au fuzionat cu prima lumina, au cunoscut Calea, Adevarul si Viata.
*Raiul fiinteaza in unitate imbinand toate elementele si totodata reflecatanadu-se in fiecare element. “Dumnezeu se reveleaza Siesi oglindindu-se in cioburile creatiei“. Fiecare comunitate este expresia raiului intr-o forma mai restransa. Aici se aplica principiul divin: “cu totii Unu suntem“.
*Lumina raiului are intensitatea fiecarei comunitati.Spre centrul raiului, ea devine din ce in ce mai pura, inspre cercurile exterioare, lumina devine laptoasa, totul pare mai incetosat, insa se afla scaldat in lumina divina, mult mai pregnant decat pe pamant.
*Exista vami intre ceruri. Si aici este nevoie de evolutie, de extindere a constiintei ca sa poti trece de la un cer la altul. Daca incerci sa arzi etapele te vei confrunta cu suferinta.
*Fiind un taram al iubirii neconditionate si pure, raiul nu admite decat adevarul. Spiritele nu pot avea secrete. “In rai nu-ti poti ascunde afectiunile“. Aici definitoriu este verbul a fiinta. Cele precum a aveasau nu au nici o importanta.
*Raiul este structurat ca o comunitate, ca o tara cu zone urbane si rurale de aici si fraza lui Iisus “In casa Tatalui Meu sunt multe locasuri” (Ioan 14:2)"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu