.

"Vino și asează-te.
Peste două zile nu voi mai fi aici...
Și pe urmă...niciodată."
(Vasili Șukșin)




sâmbătă, 8 octombrie 2011

Andy Goldsworthy

1 - "ganduri fara cuvinte"






2 - cuvintele-mi...

Artistul britanic Andy Goldsworthy(n.1956), descendent al curentului "Land Art’( „ sa confundam arta cu viata „), se daruieste locului si anotimpului lasand in spatiu o amprenta efemera , explicandu-si prin ea forta spirituala .

Arta sa reflecta NUMINOSUL la care eu ( cel putin ) am raspuns si, fara sa stiu am schimbat ceva in mine , marind atentia in drumul ce urmeaza .

Imi constientizez prezentul PIPAIND scoarta copacilor, frunzele , pietrele , gheata ...chiar daca nu am prilejul... privilegiul ...sa ma opresc in locul , anotimpul , spatiul artistului Andy Goldsworthy.

In filmuletele pe care le-am urmarit, in fotografii ...observ cum elementele apa, aer, pamant, foc si spirit, interactioneaza cu artistul lasandu-se conduse-n „ritual” si... imbunate.






3 - ma infior

…despre Numinos... (fragmente din C.S.Lewis )

"Termenul poate fi prezentat, celor ce nu l-au întâlnit, în felul următor. Închipuie-ţi că i s-ar spune că în camera alăturată se află un tigru: te-ai simţi în primejdie şi ţi-ar fi probabil teamă. Dar dacă ţi s-ar spune: „În camera de alături se află o fantomă” şi ai crede acest lucru, ai simţi într-adevăr ceva ce se numeşte îndeobşte teamă, însă o teamă de un soi aparte. Ea nu s-ar baza pe cunoaşterea primejdiei, fiindcă nimeni nu se teme la urma urmei de ceea ce ar putea să-i facă o fantomă, ci de simplul fapt că e o fantomă. Ea este mai degrabă „stranie” decât primejdioasă, iar teama specifică pe care o stârneşte poate fi numită groază. O dată cu straniul atingem hotarele Numinosului. Închipuie-ţi acum că ţi s-ar spune pur şi simplu: „În camera de alături se află un spirit înzestrat cu teribile puteri” şi că ai crede acest lucru. Simţămintele pe care le-ai încerca ar fi şi mai departe decât simpla teamă în faţa primejdiei: tulburarea ar fi însă profundă. Te-ai simţi uluit şi cuprins de o anume sfială – senzaţia că nu eşti în stare să dai piept cu un asemenea oaspete şi că te prosternezi înaintea lui – un simţământ ce poate fi exprimat de cuvintele lui Shakespeare „Duhul meu e stăpânit de el” (Macbeth). Simţământul acesta poate fi descris drept înfiorare, iar obiectul ce-l stârneşte este Numinosul.

Nu ştim cât de departe urcă acest sentiment în istoria omului. E aproape sigur că cei dintâi oameni credeau în lucruri care ar stârni în noi acelaşi simţământ dacă şi noi am crede în ele; drept urmare, pare probabil că înfiorarea numinoasă este la fel de veche ca şi umanitatea însăşi. Preocuparea noastră de căpetenie însă nu e legată de durate. Important e faptul că, într-un fel sau altul, sentimentul în cauză s-a înfiripat, că e larg răspândit şi că nu piere din minte odată cu dezvoltarea ştiinţei şi a cuvilizaţiei."




- numen : divinitate -

2 comentarii:

  1. Surprinzatoare arta...fluida...se prelinge usor catre suflet..Mi-a placut foarte mult ce-am vazut in casuta ta. Este prima oara cand aud de acest curent si de aceasta forma de arta..Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  2. ganguritu...

    Cand am descoperit miscarile artistului in mediul natural, creand semne si simboluri intr-o arta care nu-si are locul in galerii...care nu se vinde ci se lasa inghitita de loc, anotimp, spatiu...chiar m-a infiorat !!!
    >:D<

    RăspundețiȘtergere