.

"Etica: efortul seninătății de a înțelege lacrimile."
(Andrei Pleșu)

luni, 2 august 2010

"fantana"...de la esenta la diurn


"Sri Yantra, reprezentarea subtilă a lui Tripura Sundari

Ce este o yantra?
Lumea este deseori văzută ca un sistem complex de către tradiţia tantrică şi din această cauză este necesară o simplificare, o reducere la esenţă până la cele mai mici detalii. Astfel, yantrele sunt transpuneri lineare sau geometrice, bidimensionale sau tridimensionale prin intermediul cărora accedem la sursa esenţială a manifestării unui aspect din această creaţie. Divinitatea guvernatoare sau protectoare a yantrei ocupă întotdeauna locul central în yantra (atunci când yantra este plană), sau vârful yantrei (când reprezentarea este tridimensională). O yantra poate fi aşezată plan, bhuprastara – în două dimensiuni, cu faţa spre est sau spre nord, sau meruprastara – în trei dimensiuni, la care yantra are o formă piramidală. Yantra poate fi încărcată cu mantra sau bija mantra reprezentării respective, pentru a deveni eficientă.

Bindu, sau punctual central din Sri Yantra reprezintă "focarul de putere" în care întregul univers este proiectat într-o formă condensată, prin care se realizează punerea în inefabilă rezonanţă a microcosmosului fiinţei adoratorului cu anumite aspecte sau energii specifice lui Tripura Sundari. Ea sălăşluieşte ca spirit gigantic universal în bindu, în centrul centrului lui Sri Yantra, dar care, fiind ocultat, nu este reprezentat. Din acest punct pornesc toate firele de forţă ale creaţiei.

Sri Yantra are un nucleu format din nouă triunghiuri, care reprezintă proiecţia la nivelul pământului a ciclului complet al Eneadei forţelor dumnezeieşti. Diagrama exprimă treimea forţelor divine ale Emanaţiei universale, Echilibrului menţinător şi Resorbţiei cosmice. Astfel, chipul treimic al divinului se reflectă în creaţie în conformitate cu principiul analogiei, Apele de Sus (Cerul) oglindindu-se în Apele de Jos (Pământul). Avem astfel patru perechi de triunghiuri complementare, dintre care cele cu vârful în jos reprezintă energiile Manifestării, descendente, „feminine”, Yin, iar triunghiurile cu vârful în sus corespund energiilor Resorbţiei, ascendente, „masculine”, Yang, în vreme ce în centrul diagramei se află triunghiul unic al energiilor divine supreme. Nevăzută, decada guvernează totul prin focarul punctual al triunghiului din centru, adevărat resort al transcendenţei.

Celelalte părţi ce compun yantra - petalele, liniile din yantra - sunt în mod normal aranjate în cercuri concentrice (mandalas) şi simbolizează fiecare în parte un atribut al Zeiţei. În Sri Yantra sunt prezente 111 aspecte. Ea poate fi asociată cu simbolismul corpului uman unde există de asemeni rapoarte foarte exacte între diferitele părţi ale corpului, unele cu altele. Astfel, pe Tripura Sundari o putem vedea ca pe o zeiţă Macrocosmică care se identifică perfect până la cele mai mici detalii cu fiinţa umană, privită ca Microcosmos.

Pătratul sau bhupura reprezintă energia pământului. Acesta este reprezentat ca o suprafaţă ce împrejmuieşte ca nişte ziduri toate elementele componente ale yantra-ei. Cele trei linii ale lui bhupura din Sri Yantra reprezintă fiecare în parte un aspect al lui Tripura Sundari. În linia exterioară sunt reprezentate opt lumi protectoare (lokapalas), spiritele gardiene ale direcţiilor principale şi cele ale direcţiilor intermediare. În linia de mijloc sunt reprezentate opt Siddhi Shaktis reprezentând lumea simţurilor. În linia interioară sunt opt shaktis reprezentând controlul asupra tendinţelor inferioare.

Sri Yantra reprezintă în mod analogic un întreg univers aflat sau în expansiune sau în resorbţie. Ea trebuie contemplată în mod activ, percepînd sensul analogic, subtil, adică fie ca reprezentând mişcarea cosmică a lui Tripura Sundari care, din centrul ei se extinde de jur împrejur creînd astfel universul, fie realizăm o adorare a Sa plecînd de la exterior pentru a ajunge în final către centrul acesteia unde se află esenţa spirituală ultimă a lui Tripura Sundari. Aspirantul care o adoră pe Tripura Sundari va înţelege foarte curând tot acest proces subtil, cosmic.

"Cel trezit spiritual trebuie să mediteze intens fără încetare asupra splendorii supreme şi atotputernice care este voinţa lui Dumnezeu". (sutra 72, din Yoginihridaya)"

(http://www.yogaesoteric.net/content.aspx?lang=RO&item=4122)

***



FÂNTÂNA

"Fântâna, izvorul, havuzul sunt asociate apei vii, ce tâşnea de lângă rădăcinile pomului vietii din paradis. In toate basmele lumii se vorbeşte despre o fântână miraculoasă, vindecătoare,întremătoare a trupului şi întăritoare a spiritului. Dintr-o asemenea fântână poate curge lapte, miere, vin...
Fântânile erau nelipsite de pe lângă temple şi din alte locuri sacre. Ea uneşte lumea diurnă cu adâncurile pământului şi, totodată, poate fi un „ochi" deschis spre cer. Fântâna săpată în pământ se asociază principiului feminin; basmele şi legendele multor popoare ne povestesc despre transformarea fetei omorâte sau persecutate într-o fântână: „O fântână (Lină) Cu apă putină. / Apă limpejoară /Ca
olăcrimioară" (G. Teodorescu, 472). Intâlnirea de lângă fântână e un topos mitologic şi folcloric: Iacob o întâlneşte pe Rachela lângă o fântână din Mesopotamia, ea revine şi în căsătoria lui Isaac cu Rebecca; tot lângă fântână Iisus o va întâlni pe Samariteanca, dezvăluindu-i acesteia natura sa divină.
La români, săparea unei fântâni este un rit de expiere a păcatelor şi una dintre cele mai importante binefaceri: „Dacă faci o fântână, atunci până la al noulea neam ai pomană" (Voronca, 890).
Numeroase practici premaritale, maritale, ceremonii de fecunditate, ca şi obiceiurile legate de săparea unei fântâni sau de întretinerea ei atestă sacralitatea fântânii în cultura traditională românească. Spre a fi ferite de duhurile rele, ele sunt străjuite de câte o cruce sau o troită."

(Dictionar de simboluri si arhetipuri culturale)

***

2 comentarii:

  1. peste graniţa dintre vis şi realitate, între viaţă şi moarte. intre cer şi pământ...in cer si pe pamant...

    RăspundețiȘtergere
  2. Pe "patratul" aceste fantani ,ma sprijin...aplecata ca-ntr-o rugaciune.
    Lasand galeata sa rupa apa-n cercuri ...o rog sa-mi dea putere.
    "Heeeei!"...ecoul se ridica cu-o briza de racoare ...
    Este PERFECTA!...cu muschiul umezit si-o iarba ce se-ntinde tematoare .
    Din ea imi "trag" Esenta !

    RăspundețiȘtergere